Eurovizní pokec: V minisérii Od Malmö k Malmö jsme shrnuli poslední dekádu Eurovize
V průběhu podzimu minulého roku jsme shrnuli posledních 11 let Eurovize v uzavřené šestidílné minisérii Od Malmö k Malmö. Zavzpomínali jsme na důležité momenty, zhodnotili jednotlivé aspekty soutěže, probrali jsme i důležité kauzy a zajímavé momenty, které se událi v soutěži za uplynulou dekádu. Minisérii Od Malmö k Malmö i další díly podcastu Eurovizní pokec si můžete přehrát níže nebo na následujících platformách: Spotify, Apple podcasts, Google podcasts, Youradio Talk, České podcasty a dalších.
Jak se stala Eurovize aktivistickou soutěží?
V prvním díle jsme se zaměřili na nejstarší dva ročníky. Tedy ročník v roce 2013 konající se ve švédském Malmö po vítězství Loreen o rok dříve v ázerbájdžánském Baku. Moderátorské role se zhostila v roce 2013 již legendární Petra Mede. Nejen její výkon jsme podrobili našemu hodnocení. S šéfredaktorem Josefem Šteifem jsme pak probrali kontroverzní lesbický polibek finské zpěvačky Kristy Siegfrieds nebo plagiátorskou kauzu německé skupiny Cascada, která se v roce 2013 zúčastnila s hitem Glorious.
Jako oslí můstek nám posloužila účast sanmarinské zpěvačky Valentiny Monetty, která se zúčastnila Eurovize celkem čtyřikrát a v roce 2014 se jí napotřetí pořadilo probojovat se do finále s písní Maybe.
Ročník 2014 byl v historii Eurovision Song Contest zásadní. Poprvé vyhrála drag queen umělkyně Conchita Wurst. Ačkoliv bylo vítězství vousaté zpěvačky nezpochybnitelné, ozývali se mnozí kritici. Kromě ruské vládní garnitury pobouřila výhra Conchity i Waylona z nizozemského dua The Common Linnets, které se v roce 2014 umístilo na 2. místě.
Více informací naleznete v článku k této epizodě.
Austrálie, vítej v eurovizní rodině!
V roce 2015 odstartovala Česká televize novou éru účasti na Eurovision Song Contest a rozhodně úspěšnější než tomu bylo v letech 2007 – 2009. V roce 2015 pro nás Marta Jandová s Václavem Noidem Bártou vybojovali nejlepší umístění (13. místo v semifinále). Na úspěch navázala Gabriela Gunčíková, která Českou republiku poprvé v historii dostala do finále.
V druhém díle s redaktorem Vladimírem Vítkem pak probíráme i debut Austrálie v roce 2015 a probírali jsme legitimitu Austálie v soutěži Eurovision Song Contest. Zároveň se v tomto díle dozvíte, kdo je tým Guy Sebastian a kdo je tým Dami Im.
Více informací naleznete v článku k této epizodě.
Stala se píseň Toy od Netty prvním eurovizním virálem?
Kvokající Netta nebo plamenně tančící Eleni Foureira, to je oč tu běží. Na ostře sledovaný souboj jsme se zaměřili s Adrianou Žitníkovou ve třetím díle série Od Malmö k Malmö. Obě ikonická vystoupení jsme samozřejmě rozebrali a odpověděli jsme na otázku, zda se Izraeli podařilo vytvořit první eurovizní virální hit.
Neméně zajímavý moment rozhovoru je i vzpomínka Adriany na setkání se sestřenicí Kristiana Kostova (Bulharsko, 2017). Ta Adrianě popsala, jak probíhali přípravy na vystoupení Kristiana a jak to celé psychicky zvládal.
V neposlední řadě jsme pak okomentovali nevpuštění ruské reprezentantky Julie Samoylové na Ukrajinu a položíme si otázku, zda se jednalo ze strany Ruska o kalkul poslat do Kyjeva hendikepovanou zpěvačku.
Více informací naleznete v článku k této epizodě.
Kolik palestinských vlajek jsme napočítali na pódiu v Tel Avivu?
Samostatný díl jsme věnovali roku 2019. S šéfredaktorem Josefem Štaifem jsme probrali bezpečnostní situaci a opatření, která na místě byla přísnější než u jiných ročníků.
Ačkoliv se jedná o jeden z nejúspěšnějších ročníků, nevyhnuly se mu skandály. Nemohli jsme tedy nezmínit vystoupení Madonny a nezapomněli jsme ani na legendární přestřelku a eurovizní meme v podobě útočné scény ukrajinské zpěvačky Jamaly a vítězky národního kola Vidbir 2019 Maruv. Dozvíte se taky, proč Ukrajina v roce 2019 v Tel Avivu chyběla.
Více informací naleznete v článku k této epizodě.
Eurovize v zajetí covidu.
Jak už název dílu napovídá, s redaktorem Vladimírem Vítkem jsme v pátém díle řešili dva ročníky významně poznamenané covidovou pandemií – tedy zcela zrušený ročník v roce 2020 a covidem ovlivněný ročník 2021. Jaké covidové restrikce platily na místě a dodržovaly se vůbec? Změnil se přístup organizátorů k novinářům?
Neopomněli jsme ani efekt Maneskin. S Vladimírem Vítkem jsme se shodli, že díky výhře italské skupiny v roce 2021, dostala soutěž větší kredibilitu.
Více informací naleznete v článku k této epizodě.
Jedno rozbité Slunce, které zatopilo všem delegacím.
O největší faux pas se postarala Itálie, když pořádala v roce 2022 66. ročník soutěže Eurovision Song Contest. Zkomplikovala tak všem delegacím jejich pódiovou prezentaci. Obří LED-Slunce uprostřed pódia se totiž ne a ne pohnout. S šéfredaktorem Josefem Štaifem se tak zamýšlíme nad tím, které vystoupení to přístupem Italů odskákalo nejvíce.
Nezapomeneme ani na globální tiktokový úspěch arménské zpěvačky Rosa Linn s písní Snap, předem jasné vítězství ukrajinské skupiny Kalush Orchestra s písní Stefania nebo neočekávaný úspěch Spojeného království a Španělska. V neposlední řadě nám šéfredaktor Josef Štaif prozradí, jaké italské dobroty v Turíně stačil ochutnat. A zaručeně se Vám u této pasáže budou zbíhat sliny.