Případová studie o Eurovizi na EU Business School

Jedním z hostů byl i šéf české delegace Kryštof Šámal a zmínil se také o českém výběru ESCZ 2023.

EU Business School je vysoce hodnocená mezinárodní obchodní škola, která má své kampusy v Barceloně, Ženevě či Mnichovu. Mimo to však má také speciální digitální kampus. A napříč těmito lokalitami nedávno proběhl tzv. Business Immersion Week, tedy týden, během něhož měli studenti možnost vyzkoušet si v praxi, co obnáší reálný byznys. Tématem totiž byly “Obchodní perspektivy soutěže Eurovision Song Contest” – v případové studii se studenti mohli dozvědět, jaký je mezinárodní dosah této globální soutěže a také jaké jsou ekonomické přínosy pro pořadatelská města. Během pětidenního projektového týdne se studenti zabývali všemi oblastmi, které se s Eurovizí pojí – turismus, pořádání doplňkových eventů, volný čas, obchod a management.

Mezi hosty se objevilo několik mezinárodně známých osobností, které se kolem Eurovize točí. Například výkonný producent Sietse Bakker z Nizozemska, který měl na starosti Eurovizi 2020 a 2021 v Rotterdamu, přednášel o obchodní strategii a vedení. Další Nizozemec Twan van de Nieuwenhuijzen, který funguje při Eurovizi od roku 2020 na pozici Head of Contest, přednesl proslov o tom, proč je Eurovize nejoblíbenější show v Evropě.

Pro nás však byla nejzajímavější panelová diskuze, které se zúčastnili někteří šéfové eurovizních delegací, včetně té české, kterou zastupoval Kryštof Šámal. Probíraly se rozmanité způsoby toho, jak dát dohromady úspěšný eurovizní počin, jak vybrat tu správnou píseň, ale také jak se poučit ze svých vlastních chyb. Kryštof během diskuze prezentoval české národní kolo ESCZ (a Eurovizi jako takovou) jako platformu pro prezentaci českých interpretů širokému spektru televizních diváků a posluchačů nejen z celé Evropy, ale i z celého světa. Základem je, aby byl výstupem produkt, který bude dobře prodávat, tedy aby byli píseň a interpret především autentičtí a aby se světu ukázalo to nejlepší, co je v danou dobu k dispozici. Kryštof také doplnil, že v Česku je stále nutností budovat značku Eurovize a upevnit ji do budoucna, aby bylo možné pracovat na větších a nákladnějších eurovizních projektech. Aktuálně se však nacházíme v procesu omezování výdajů a snižování nákladů, což v kombinaci s nárůstem účastnického poplatku na Eurovizi zapříčinilo, že se musel počet finalistů v národním kole ESCZ snížit z předchozích sedmi až osmi na současnou finálovou trojici.

Zástupci rotterdamské radnice se s posluchači podělili o složitosti celého procesu pořádání Eurovize ze strany hostitelského města – od prvních kroků při podávání přihlášky k pořádání Eurovize až po příjezd necelé čtyřicítky delegací a neopomněli také zmínit, jaký dopad mělo pořádání Eurovize na celé město s drobným časovým odstupem. Producenti pak pro změnu připomněli, jak složité bylo připravit čtyřicítku odlišných a jedinečných vystoupení přímo na eurovizním pódiu.

Business Immersion Week se tak snažil dát studentům ucelený pohled na Eurovizi jako soutěž, ale také jako ekonomický projekt, který zahrnuje různé oblasti a žádnou z nich nesmí pořadatelé při přípravě opomenout. Obchodní stránka je totiž vedle té kulturní stejně tak podstatná, ne-li ještě podstatnější.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..