Z rozhovoru Jana Borse a Sietseho Bakkera

Shrnutí interview Jana Borse s výkonným producentem Eurovize 2021.

Jak jsme informovali v říjnu, bývalý šéf české eurovizní delegace Jan Bors, který z funkce odešel v listopadu 2019, se k tématu oblíbené soutěže vrací prostřednictvím videí na svém youtoubovém kanále. Jeho obsahem je mimo jiné i série Humans of Eurovision, tedy Borsovy rozhovory s významnými lidmi eurovizního světa. Po interview s osobnostmi jako Williamem Lee Adamsem, šéfredaktorem webu Wiwibloggs, či youtuberkou Alesiou Michelle, jsme se v nejnovější epizodě dočkali i výkonného producenta Eurovize 2021, Sietseho Bakkera. Společně probrali jak přípravy a zrušení minulého ročníku, následné reakce i momentální situaci kolem soutěže. To nejdůležitější z rozhovoru si shrneme v tomto článku.

Jak Bakker v úvodu videa uvedl, sám příliš nevěřil, že by Nizozemsko v Tel Avivu dokázalo dosáhnout na vítězství. Svůj názor odůvodnil zejména nepříliš úspěšnou účastí v letech 2005 a 2012, kdy se země ani jednou nedostala do finále. Když si ale Duncan Laurence převzal svůj skleněný mikrofon, přípravy započaly. Protože byl Bakker spojen s Eurovizí už dříve, rychle se dostal do čela organizace jejího příštího ročníku. V prvních týdnech se vedení soustředilo hlavně na hledání financí a kandidátů na hostitelská města, tvorbu časového plánu a sestavování týmu. Připomněl také, že při pořádání Eurovize není času nazbyt, a tak je nutné pilně pracovat od prvního dne.

Během zařizování jednotlivých kroků jako přípravy arény nebo oficiální grafiky se tým snažil zaměřovat primárně na místní odborníky a umělce a během Eurovize následně ukázat, co všechno nizozemská kultura Evropě přináší v co možná nejautentičtější podobě. Jako příklad poslouží plochá a prostorná stage, která má připomínat rozsáhlé pláně Nizozemska. Přestože proběhly i mezinárodní diskuse s pořadateli ze Švédska, Izraele nebo Portugalska, vliv ze zahraničí nebyl tak silný jako obvykle. Bakker vyzdvihl i předchozí úspěchy nizozemské televizní tvorby, mezi jejíž produkty patří i populární pořady jako The Voice (Hlas) nebo Big Brother, která svědčí o kompetencích tamější produkce. V podobném vlasteneckém duchu vzniknul i aktuální slogan Open Up!, který má vystihovat náturu nizozemského lidu s věčně roztaženými závěsy v oknech v ulicích Amsterdamu či kulturní různorodostí země. Slogan může působit v době pandemie poněkud zvláštně, oba muži se ale shodli na tom, že se svět v současnosti otevírá novým způsobům komunikace i životním filosofiím. Jak i sám název videa napovídá, letošní eurovizní týden bude příležitostí, jak kulturně znovu sjednotit Evropu, i když ne přímo fyzicky. To je dle Bakkera obzvlášť důležité v době, kdy média v kontextu krize často rozdělují evropské národy na „my a oni” podle toho, kdo ji zvládá lépe a kdo hůře. Klíčem je podle něj společné hledání řešení. Ze stejného důvodu proběhlo i vysílání speciálního pořadu Eurovision: Europe Shine a Light. Bakker se svými kolegy tehdy doufal ve sledovanost kolem 20 až 30 milionů diváků, přenos ale nakonec zhlédlo přes 70 milionů lidí a evropský lid si byl o kousek blíž.

Bakker dále řekl, že i navzdory negativním reakcím veřejnosti se samotné zrušení ročníku 2020 dalo očekávat, přihlédneme-li k odkladu dalších významných akcí včetně tokijské letní olympiády. Názory některých fanoušků o tom posunout soutěž na léto organizátoři nevyslyšeli kvůli stanoviskům vědců. Vzdát se hoštění Eurovize úplně také nebyla možnost, přirozeně se tak dohodlo odložit ji na příští rok. S tím přišla řada komplikací, organizátoři se po vydání rozhodnutí zaměřovali především na komunikaci s pojišťovnou, vedením města Rotterdam, konkrétními místy konání eurovizních akcí, ale i se všemi delegacemi, u nichž nebyl zájem o další účast na Eurovizi jistý. Řešit se musely i hotely, které přišly o své hosty.

V průběhu května a června minulého roku se pracovalo na čtyřech scénářích Eurovize 2021. K výběru jednoho ze scénářů by mělo dojít na začátku února. Sám nerad označuje scénář D za nejhorší, protože i ten by nabídl spoustu nových a zajímavých prvků, které se na standardní Eurovizi nevyskytují. Nizozemci uspořádali videokonferenci s polskými organizátory soutěže Junior Eurovision Song Contest 2020, která se uskutečnila minulý rok na konci listopadu v době, kdy svět bojoval s pandemií v plné síle. Výkonný producent pochválil jejich skvěle odvedenou práci. Varšavské juniorské Eurovize se ale zúčastnilo pouhých 12 zemí, tudíž bylo snadnější zařídit tzv. green room elektronicky na velké obrazovce a stejnou stage v předtočených vystoupeních všech států. I v případě velké Eurovize s 41 účastníky se pěvecké výstupy budou pro jistotu točit do zálohy, každá země ale bude mít volnou ruku, co se podoby stage v domovském studiu týče. Přetvoření pódia arény Ahoy by bylo totiž pro národní vysílatele příliš nákladné a pro diváky nudné. My se tak můžeme těšit na kreativní a netradiční show i v případě Eurovize v lockdownu.

Sietse Bakker

Řeč přišla i na aktuální téma očkování a zda bude vedle oficiální vstupenky jednou z podmínek, jak se dostat na Eurovizi přímo v rotterdamské hale. Přestože je sám Bakker podporovatelem očkování a podobná rozhodnutí závisí spíše na vládě, je podle něj přijmutí vakcíny velmi osobní věcí, a preferuje tak spíše tradiční strategii negativních testů na koronavirus a omezování kontaktů. Zajímavou informací je také to, že se chystá jakási alternativa za tzv. allocation draw, tedy rozdělení zemí do semifinále. Tato slavnostní událost se odehrála už minulý rok a jeho výsledky budou použity pro letošní ročník, o čemž jsme psali v dalším z našich článků. Bakker ale zatím neprozradil bližší detaily. Diváky nakonec potěšil tím, že ať bude letošní Eurovize vypadat jakkoli, celý tým udělá maximum proto, abychom v květnu mohli sledovat nezapomenutelnou a co nejlepší show.

Exkluzivní rozhovor našeho webu s Honzou Borsem z října 2020 si můžete připomenout zde.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..