První zkoušky a tisková konference Švýcarska
Blížíme se k závěru prvních zkoušek semifinalistů. Předposlední zkouška patří Gjonovi ze Švýcarska.
Švýcar s albánskými kořeny Gjon’s Tears byl očekáván na jevišti sedící za pianem, podobně jako jsme již viděli při jeho živém vystoupení ve Španělsku. Jaké bylo překvapení všech, když se Gjon objevil na jevišti stojící na obrovské bíle konstrukci, která se velmi těžko popisuje. Připomíná vzdáleně trojrozměrný model krychle nebo přerostlý model židle. V každém případě se jedná o konstrukci nespojenou, tedy lehce zdeformovanou. V poslední třetině písně se části konstrukce rozpadají, resp. odjíždí do stran a Gjon zůstává stát na jedné z trosek, která takto lehce připomíná skokanský můstek v bazénu, ale i okraj mrakodrapu.
Gjon má na sobě černé kalhoty s černou řasenou košilí se stříbrnými výšivkami, na nohou lehce extravagantní bílé polobotky, v pozadí pak dominuje jakási bouřící kombinace černé a bílé. I přesto vystoupení působí moderním dojmem a ne zcela černobíle jako například první část portugalského vystoupení. Před závěrečným dlouhým vysokým tónem můžeme vidět na Gjonovi projekci fialové barvy, ale není přesně jasné, co má vyjadřovat.
Když jsme u těch překvapení, tak dalším je rozhodně pohyb. Gjon totiž ke skvělému vystoupení žádný pohyb nepotřebuje, přesto u něj můžeme pozorovat prvky scénického tance, které jsou drobné, ale velmi efektní. Nutno dodat, že pohyby Gjon dělá i v krátkých mezerách mezi zpěvovými party, ale vždy nastupuje včas, čistě a přesně.
Viděli jsme již mnoho pěveckých selhání, ale to je v případě Švýcarska spíše sprosté slovo. Gjon předvedl bezchybný pěvecký výkon a to ještě v kombinaci s jednou z nejobtížnějších skladeb letošní Eurovize. Jedinou otázkou tak snad zůstává, co na toto vystoupení řeknou televizní diváci. Odborná porota totiž nejspíš právě takové vystoupení podpoří. Je také možné, že po jediném zhlédnutí se může někdo divit, co že to vlastně právě viděl. V některých případech totiž může až přílišná abstraktnost jevištního provedení být na škodu.